نرخ قطع عضو مجدد در بیماران دیابتی بالا است

15ژوئن 2021 - بر اساس مقاله ی منتشر شده درBMJ Open Diabetes Research & Care ، تقریباً از هر 10 بیمار دیابتی، که یک بار تجربه ی قطع عضو را داشته اند، چهار نفر دچار قطع عضو ثانویه به دلیل دیابت در طی 5 سال می شوند.

رونگکی لیو، ازشرکت Podimetricsدر سامرویل، ماساچوست، و همکارانش یک مرور سیستماتیک از مقالات منتشر شده را برای ارزیابی روند نرخ قطع عضو مجدد در افراد دیابتی انجام دادند. این متاآنالیز شامل 22 مطالعه بود.محققان دریافتند که در طول یک سال، میزان تمام قطع عضوهای مجدد در طرف قبلی(ipsilateral reamputations) و طرف مقابل(contralateral) 19 درصد بود که در طی 5 سال به 37.1 درصد رسید. برای قطع عضوهای مجدد در طرف مقابل، این نرخ در 5 سال 20.5 درصد بود. محققان هیچ شواهدی از تغییر در نرخ قطع عضو مجدد در مرور بیش از دو دهه نشریات پزشکی مشاهده نکردند.

دکتر روتنبرگ، از دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان، در بیانیه ای گفت: عدم کاهش نرخ قطع عضو مجدد طی دو دهه نشان می دهد که علیرغم راه حل های نوآورانه بهداشتی که بر بازار تسلط یافته است، هنوز هیچ پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است. برای پایین آوردن این نرخ و در نهایت متوقف نمودن قطع عضو، ما باید بیشتر بر مراقبت های پیشگیرانه تمرکز کنیم.

چندین نویسنده ی این مقاله روابط مالی خود را با Podimetrics را فاش کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-06-reamputation-high-patients-diabetes.html